NÚMEROS – CAPÍTULO 6

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La Biblia – El Antiguo Testamento

NÚMEROS

Índice de capítulos

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Capítulo 6

Los nazireos

1 El Señor dijo a Moisés:

2 Habla en estos términos a los israelitas: Si alguien, sea hombre o mujer, hace un voto especial –el voto de nazireo– con el fin de consagrarse al Señor,

3 deberá abstenerse del vino y de cualquier otra bebida embriagante. Tampoco beberá vinagre de vino o de bebida embriagante, ni beberá jugo de uvas, ni comerá uvas maduras o secas.

4 Durante todo el tiempo de su nazireato, no comerá ningún producto de la cepa de la vid, ni siquiera las semillas o la cáscara.

5 Mientras esté consagrado por el voto, ninguna navaja tocará su cabeza. Hasta que se cumpla el plazo de su voto al Señor, estará consagrado y se dejará crecer el cabello.

6 Durante todo el tiempo de su consagración al Señor, no se acercará a ningún muerto.

7 Aunque mueran su padre, su madre, su hermano o su hermana, no incurrirá en impureza a causa de ellos, porque él lleva sobre su cabeza la consagración de su Dios.

8 Durante todo el tiempo de su nazireato, es un consagrado al Señor.

9 Si una persona muere repentinamente cerca de él, haciendo impuro su cabello consagrado, se cortará el cabello el día de su purificación, es decir, el séptimo día.

10 Al octavo día, presentará al sacerdote, la entrada de la Carpa del Encuentro, dos torcazas o dos pichones de paloma.

11 Entonces el sacerdote los ofrecerá, uno como sacrificio por el pecado y el otro como holocausto, y practicará el rito de expiación en favor de ese hombre, por la falta en que incurrió a causa del cadáver. Ese mismo día volverá a consagrar su cabeza:

12 se consagrará al Señor por el tiempo de su nazireato y presentará un cordero de un año como sacrificio de reparación. El tiempo anterior no se tomará en cuenta, porque su cabello consagrado se había vuelto impuro.

13 Este es el ritual para el nazireo: una vez cumplido el tiempo de nazireato, será conducido a la entrada de la Carpa del Encuentro,

14 y allí presentará, como ofrenda al Señor, dos corderos –uno macho y una hembra– de un año y sin defecto, el primero para un holocausto y el segundo para un sacrificio por el pecado; un carnero sin defecto para un sacrifico de comunión;

15 una cesta con tortas de harina de la mejor calidad, sin levadura y amasadas con aceite, y galletas sin levadura untadas con aceite, con las oblaciones y libaciones correspondientes.

16 El sacerdote presentará todo esto delante del Señor, y ofrecerá el sacrificio por el pecado y el holocausto.

17 Luego ofrecerá el carnero al Señor como sacrificio de comunión, junto con la cesta de los ácimos, y también ofrecerá las oblaciones y las libaciones.

18 Entonces el nazireo se cortará el cabello consagrado, a la entregada de la Carpa del Encuentro, y lo echará en el fuego que arde debajo del sacrificio de comunión.

19 El sacerdote tomará la espalda ya cocida del carnero, una torta sin levadura de la cesta y una galleta sin levadura, y las pondrá en las manos del nazireo, después que este se haya cortado el cabello.

20 Luego hará el gesto de presentación delante del Señor, y todo esto será una cosa sagrada, destinada al sacerdote, además del pecho y la pata. Después, el nazireo podrá vino.

21 Esta es la ley concerniente al nazireo. Si además de su nazireato, promete con voto al Señor una ofrenda personal –según se lo permitan sus medios– cumplirá el voto que hizo, además de lo que establece la ley sobre nazireato.

La bendición de los sacerdotes

22 El Señor dijo a Moisés:

23 Habla en estos términos a Aarón y a sus hijos: Así bendecirán a los israelitas. Ustedes les dirán:

24 Que el Señor te bendiga y te proteja.

25 Que el Señor haga brillar su rostro sobre ti y muestre su gracia.

26 Que el Señor te descubra su rostro y te conceda la paz.

27 Que ellos invoquen mi Nombre sobre los israelitas, y yo los bendeciré.

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ANTIGUO TESTAMENTO 

 EVANGELIOS 

 NUEVO TESTAMENTO

[:en]

1

1 The LORD said to Moses:

2

«Speak to the Israelites and tell them: When a man (or a woman) solemnly takes the nazirite vow to dedicate himself to the LORD,

3

he shall abstain from wine and strong drink; he may neither drink wine vinegar, other vinegar, of any kind of grape juice, nor eat either fresh or dried grapes.

4

As long as he is a nazirite he shall not eat anything of the produce of the vine; not even unripe grapes or grapeskins.

5

While he is under the nazirite vow, no razor shall touch his hair. Until the period of his dedication to the LORD is over, he shall be sacred, and shall let the hair of his head grow freely.

6

As long as he is dedicated to the LORD, he shall not enter where a dead person is.

7

Not even for his father or mother, his sister or brother, should they die, may he become unclean, since his head bears his dedication to God.

8

As long as he is a nazirite he is sacred to the LORD.

9

«If someone dies very suddenly in his presence, so that his dedicated head becomes unclean, he shall shave his head on the day of his purification, that is, on the seventh day.

10

On the eighth day he shall bring two turtledoves or two pigeons to the priest at the entrance of the meeting tent.

11

The priest shall offer up the one as a sin offering and the other as a holocaust, thus making atonement for him for the sin he has committed by reason of the dead person. On the same day he shall reconsecrate his head

12

and begin anew the period of his dedication to the LORD as a nazirite, bringing a yearling lamb as a guilt offering. The previous period is not valid, because his dedicated head became unclean.

13

«This is the ritual for the nazirite: On the day he completes the period of his dedication he shall go to the entrance of the meeting tent,

14

bringing as his offering to the LORD one unblemished yearling lamb for a holocaust, one unblemished yearling ewe lamb for a sin offering, one unblemished ram as a peace offering, along with their cereal offerings and libations,

15

and a basket of unleavened cakes of fine flour mixed with oil and of unleavened wafers spread with oil.

16

The priest shall present them before the LORD, and shall offer up the sin offering and the holocaust for him.

17

He shall then offer up the ram as a peace offering to the LORD, with its cereal offering and libation, and the basket of unleavened cakes.

18

Then at the entrance of the meeting tent the nazirite shall shave his dedicated head, collect the hair, and put it in the fire that is under the peace offering.

19

After the nazirite has shaved off his dedicated hair, the priest shall take a boiled shoulder of the ram, as well as one unleavened cake and one unleavened wafer from the basket, and shall place them in the hands of the nazirite.

20

The priest shall then wave them as a wave offering before the LORD. They become sacred and shall belong to the priest, along with the breast of the wave offering and the leg of the raised offering. Only after this may the nazirite drink wine.

21

«This, then, is the law for the nazirite; this is the offering to the LORD which is included in his vow of dedication apart from anything else which his means may allow. Thus shall he carry out the law of his dedication in keeping with the vow he has taken.»

22

The LORD said to Moses:

23

«Speak to Aaron and his sons and tell them: This is how you shall bless the Israelites. Say to them:

24

The LORD bless you and keep you!

25

2 The LORD let his face shine upon you, and be gracious to you!

26

3 The LORD look upon you kindly and give you peace!

27

So shall they invoke my name upon the Israelites, and I will bless them.»

 

 

1 [1-3] Nazirite: from the Hebrew word nazir, meaning «set apart as sacred, dedicated, vowed.» The nazirite vow could be either for a limited period or for life. Those bound by this vow had to abstain from all the products of the grapevine, from cutting or shaving their hair, and from contact with a corpse. They were regarded as men of God like the prophets; cf Amos 2:11-12. Examples of lifelong nazirites were Samson ( Judges 13:4-5, 7; 16:17), Samuel ( 1 Sam 1:11), and John the Baptizer ( Luke 1:15). At the time of Christ the practice of taking the nazirite vow for a limited period seems to have been quite common, even among the early Christians; cf Acts 18:18; 21:23-24, 26.

2 [25] Let his face shine: a Hebrew idiom for «smile.»

3 [26] Peace: the Hebrew word includes the idea of «prosperity, happiness.»