NÚMEROS – CAPÍTULO 5

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La Biblia – El Antiguo Testamento

NÚMEROS

Índice de capítulos

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Capítulo 5

La expulsión de las personas impuras

1 El Señor dijo a Moisés:

2 Manda a los israelitas que alejen del campamento a todos los leprosos, a todos los que padecen de blenorrea y a todos los que se han vuelto impuros a causa de un cadáver.

3 Alejen tanto a los hombres como a las mujeres, para que no han impuro el campamento de aquellos entre quienes yo habito.

4 Así lo hicieron los israelitas: alejaron del campamento a los impuros, como el Señor le había dicho a Moisés.

Reglas sobre la restitución

5 Luego el Señor dijo a Moisés:

6 Habla en estos términos a los israelitas: Si un hombre o una mujer cometen una falta en perjuicio de otro, mostrándose así infieles al Señor, esa persona es culpable.

7 Ellos confesarán el pecado que han cometido y restituirán la suma total a aquel a quien ocasionaron el perjuicio, añadiendo además una quinta parte de su valor.

8 Si eses hombre no tiene ningún pariente cercano a quien se le pueda restituir, la suma será devuelta al Señor y entregada al sacerdote, además del carnero de la expiación, con el cual se practicará el rito de expiación en favor de esa persona.

9 Y cualquier ofrenda de dones sagrados que los israelitas presenten al sacerdote, será para él.

10 Cada sacerdote podrá disponer de sus propios dones sagrados: cada uno guardará para él lo que reciba.

El rito de probar la infidelidad de la mujer

11 Luego el Señor dijo a Moisés:

12 Habla en estos términos a los israelitas: Cuando una mujer se aparta del camino y es infiel a su esposo,

13 teniendo relaciones con otro hombre, y su marido no llega a enterarse, porque ella se deshonró ocultamente, y no hay testigos ni fue sorprendida en el acto;

14 si el hombre tiene un arrebato de celos y siente celos de su mujer, que realmente se ha deshonrado; o bien, si un hombre siente celos de mujer, a pesar de que ella es inocente:

15 en esos casos, el hombre presentará su mujer al sacerdote y entregará como ofrenda por ella la décima parte de una medida de harina de cebada. Pero no derramará aceite sobre esa ofrenda ni le añadirá incienso, porque se trata de una oblación motivada por los celos, de una oblación conmemorativa, que debe recordar un delito.

16 El sacerdote hará acercar a la mujer y la hará comparecer delante del Señor.

17 Luego recogerá con agua consagrada en un recipiente de barro, y echará sobre el agua un poco de polvo, tomado el suelo de la Morada.

18 Una vez que haya puesto a la mujer delante del Señor, le descubrirá la cabeza y colocará en sus manos la oblación conmemorativa, es decir, la oblación motivada por los celos. El sacerdote, por su parte, tendrá en sus manos las aguas amargas, portadoras de maldición.

19 Luego el sacerdote deberá conjurar a la mujer, diciéndole: «Si desde que estás bajo la potestad de tu marido ningún hombre se ha acostado contigo, si no te has apartado del buen camino ni te has deshonrado, que estas aguas amargas, portadores de maldición, no te hagan ningún daño.

20 Pero si te has apartado del buen camino mientras estabas bajo la potestad de tu marido, si te has deshonrado, y si un hombre que no es tu esposo ha tenido relaciones contigo

21 –aquí el sacerdote deberá conjurar a la mujer con el juramente imprecatorio– que el Señor haga de ti un ejemplo de maldición e imprecación en medio de tu pueblo, volviéndote estéril e hinchando tu vientre.

22 Que estas aguas portadores de maldición penetren en tus entrañas, para que se hinche tu vientre y te vuelvas estéril». Y la mujer responderá: «Amén, amén».

23 Entonces el sacerdote consignará por escrito estas maldiciones y las disolverá en las aguas amargas.

24 El se las hará beber a la mujer, para que las aguas portadores de maldición entren en ella y le provoquen amargura.

25 En seguida el sacerdote tomará de manos de la mujer la oblación motivada por los celos, hará el gesto de presentación delante del Señor, y la llevará hasta el altar.

26 Luego tomará de la ofrenda un puñado, como memorial, y lo hará arder sobre el altar. Finalmente, hará que la mujer beba esas aguas.

27 Después de darle a beber el agua, si la mujer se ha deshonrado siendo infiel a su marido, las aguas que entren en ella le provocarán amargura; su vientre se hinchará y ella se volverá estéril. Así la mujer quedará como ejemplo de maldición en medio de su pueblo.

28 Pero si no se ha deshonrado y es pura, quedará inmune y podrá tener hijos.

29 Este es el ritual para los casos de celos, cuando una mujer se ha desviado y deshonrado mientras está bajo la potestad de su marido,

30 o cuando un hombre ha tenido un arrebato de celos y siete celos de su esposa. En estos casos, el marido la hará comparecer delante del Señor, y el sacerdote le aplicará íntegramente este ritual.

31 El marido quedará libre de culpa, y la mujer cargará con la suya.

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ANTIGUO TESTAMENTO 

 EVANGELIOS 

 NUEVO TESTAMENTO

[:en]

1

The LORD said to Moses:

2

1 «Order the Israelites to expel from camp every leper, and everyone suffering from a discharge, and everyone who has become unclean by contact with a corpse.

3

Male and female alike, you shall compel them to go out of the camp; they are not to defile the camp in which I dwell.»

4

The Israelites obeyed the command that the LORD had given Moses; they expelled them from the camp.

5

2 The LORD said to Moses,

6

«Tell the Israelites: If a man (or a woman) commits a fault against his fellow man and wrongs him, thus breaking faith with the LORD,

7

he shall confess the wrong he has done, restore his ill-gotten goods in full, and in addition give one fifth of their value to the one he has wronged.

8

3 However, if the latter has no next of kin to whom restoration of the ill-gotten goods can be made, the goods to be restored shall be the LORD’S and shall fall to the priest; this is apart from the atonement ram with which the priest makes amends for the guilty man.

9

Likewise, every sacred contribution that the Israelites are bound to make shall fall to the priest.

10

Each Israelite man may dispose of his own sacred contributions; they become the property of the priest to whom he gives them.»

11

The LORD said to Moses,

12

«Speak to the Israelites and tell them: If a man’s wife goes astray and becomes unfaithful to him

13

by having intercourse with another man, though her husband has not sufficient evidence of the fact, so that her impurity remains unproved for lack of a witness who might have caught her in the act;

14

or if a man is overcome by a feeling of jealousy that makes him suspect his wife, whether she was actually impure or not:

15

he shall bring his wife to the priest and shall take along as an offering for her a tenth of an ephah of barley meal. However, he shall not pour oil on it nor put frankincense over it, since it is a cereal offering of jealousy, a cereal offering for an appeal in a question of guilt.

16

«The priest shall first have the woman come forward and stand before the LORD.

17

4 In an earthen vessel he shall meanwhile put some holy water, as well as some dust that he has taken from the floor of the Dwelling.

18

5 Then, as the woman stands before the LORD, the priest shall uncover her head and place in her hands the cereal offering of her appeal, that is, the cereal offering of jealousy, while he himself shall hold the bitter water that brings a curse.

19

Then he shall adjure the woman, saying to her, ‘If no other man has had intercourse with you, and you have not gone astray by impurity while under the authority of your husband, be immune to the curse brought by this bitter water.

20

But if you have gone astray while under the authority of your husband and have acted impurely by letting a man other than your husband have intercourse with you’ – 

21

6 so shall the priest adjure the woman with this oath of imprecation – ‘may the LORD make you an example of malediction and imprecation among your people by causing your thighs to waste away and your belly to swell!

22

7 May this water, then, that brings a curse, enter your body to make your belly swell and your thighs waste away!’ And the woman shall say, ‘Amen, amen!’

23

The priest shall put these imprecations in writing and shall then wash them off into the bitter water,

24

which he is to have the woman drink, so that it may go into her with all its bitter curse.

25

But first he shall take the cereal offering of jealousy from the woman’s hand, and having waved this offering before the LORD, shall put it near the altar,

26

where he shall take a handful of the cereal offering as its token offering and burn it on the altar. Only then shall he have the woman drink the water.

27

Once she has done so, if she has been impure and unfaithful to her husband, this bitter water that brings a curse will go into her, and her belly will swell and her thighs will waste away, so that she will become an example of imprecation among her people.

28

If, however, the woman has not defiled herself, but is still pure, she will be immune and will still be able to bear children.

29

«This, then, is the law for jealousy: When a woman goes astray while under the authority of her husband and acts impurely,

30

or when such a feeling of jealousy comes over a man that he becomes suspicious of his wife, he shall have her stand before the LORD, and the priest shall apply this law in full to her.

31

8 The man shall be free from guilt, but the woman shall bear such guilt as she may have.»

 

1 [2] For the laws regarding victims of leprosy, see Lev 13-14; those suffering from a discharge, Lev 15; the unclean by contact with a corpse, Numbers 19:11-22; Lev 21:1-4.

2 [5-10] The basic law on unjust possession is given in Lev 5:14-19. The new item here concerns the case where the injured party has died and left no heirs, in which case the restitution must be made to the priest.

3 [8] Next of kin: literally «redeemer,» a technical term denoting the nearest relative, upon whom devolved the obligation of «redeeming» the family property, in order to keep it within the family. Cf Lev 25:25; Ruth 4:1-6.

4 [17] Holy water: water from the laver that stood in the court of the Dwelling.

5 [18] Appeal: by which she invokes the Lord and refers her case to his decision.

6 [21] An example of malediction and imprecation: the woman’s name would be used in curses and oaths to invoke a similar misfortune on another person or on oneself. Cf Isaiah 65:15; Jeremiah 29:22.

7 [22] Amen: a Hebrew word meaning, «certainly, truly,» used to give assent to a statement, a curse, a blessing, a prayer, or the like; in this sense of «so be it,» the Christian liturgy also uses it after prayers and blessings.

8 [31] Free from guilt:by fulfilling his obligation of obtaining a decision in the matter.